Ontdek de wereld van Maxi-Cosi

Hallo Baby

Begin hier je ontdekkingsreis door de wereld van je kleintje!

Ontdek Hallo Baby

Meer thema's

  • Autostoeltjes
    Autostoeltjes  
  • Kinderwagens
    Kinderwagens  
  • Easia
    Easia  
  • Accessoires
    Accessoires  
  • i-Size
     
  • Technologie
     
  • Crashtest
     
  • Wetgeving
     
  • Veilig reizen
     
  • Inspiratie
     

Vind winkel

Je kunt bij de babyspeciaalzaak terecht voor een persoonlijk advies en antwoord op al je vragen. De kennis en ervaring van deze adviseurs zijn onmisbaar om een goede keuze te kunnen maken uit de vele mogelijkheden die Maxi-Cosi je biedt.

Kunnen we je helpen?

Voor een betrouwbaar advies over Maxi-Cosi producten kun je terecht bij de door ons geselecteerde babyspeciaalzaken. Met hun kennis en ervaring weet je zeker dat je een product krijgt dat het beste bij jou, je kind en jullie lifestyle past.

Veelgestelde vragen

Heeft u een vraag? Vind het antwoord hier.

Toon vragen en antwoorden

Nieuws

16 juli 2014

De GRSP heeft onlangs in het kader van zijn werkzaamheden een onderzoek naar autozitjes met veiligheidskussensysteem gepubliceerd.

De Europese Economische Commissie van de Verenigde Naties (UNECE) bestaat momenteel uit 56 landen, die informatie uitwisselen en samenwerken op het gebied van economische en sectorale aangelegenheden onder auspiciën van de Verenigde Naties.

Van de vele programma's van de UNECE, volgt Maxi-Cosi nauwlettend de werkzaamheden van de GRSP ("Working Party on Passive Safety"), een groep bestaande uit meer dan 70 deskundigen, die in de eerste plaats de verschillende Europese landen vertegenwoordigen en werken aan verbetering van passieve veiligheidseisen in voertuigen. De GRSP heeft bijvoorbeeld de ECE Verordeningen Nr. 44 en Nr. 129 ontwikkeld. Met de laatstgenoemde Verordening werden de "i-Size" en daarbij behorende verbeterde eisen op het gebied van veiligheid geïntroduceerd.

De GRSP heeft onlangs in het kader van zijn werkzaamheden een onderzoek naar autozitjes met veiligheidskussensysteem gepubliceerd.1 In dit document wordt de aandacht gevestigd op potentiële risico's van autozitjes met veiligheidskussensysteem, op basis van crashtests uitgevoerd door Transport Canada, UTAC CERAM (Frankrijk), BASt (Duitsland), CSI (Italië) en Tass International (Nederland). De Europese tests zijn uitgevoerd volgens het EURO-NCAP-protocol, met voertuigen die in 2013 al eerder werden getest met autozitjes met gordelharnas, welke in die eerdere tests de hoogste veiligheidsscores behaalden.2

Op basis van de conclusies in dit UNECE document, blijken sommige geteste autozitjes met veiligheidskussen te duiden op een risico dat het kind bij een frontale botsing (de meest representatieve ongevalssituatie) geheel of gedeeltelijk los komt van het kinderzitje, waarbij het hoofd van het kind het dak van het voertuig of een daarnaast geplaatst kinderzitje kan raken.

In dit UNECE document wordt ook vermeld dat de druk die door sommige geteste autozitjes met een veiligheidskussensysteem wordt uitgeoefend op de (onder)buik twee tot drie keer zo hoog is als de maximale limiet die wordt aanbevolen door het EG-Onderzoeksprogramma CASPER (Child Advanced Safety Projects for European Roads), afhankelijk van de gebruikte dummies. Hierbij wordt aangetekend dat er momenteel geen wettelijke maximale limiet bestaat voor de druk op de (onder)buik, noch een methode voor het meten van deze druk op de dummies die worden gebruikt voor normalisering in Europa. Daarbij wordt met dit aspect geen rekening gehouden. De GRSP heeft een werkgroep van de EEVC (European Enhanced Vehicle-Safety Committee) gevraagd om dit aspect te onderzoeken. De resultaten van dat onderzoek zullen binnenkort worden gepubliceerd.

De GRSP heeft in 2013 ook de resultaten gepubliceerd van crashtests waaruit bleek dat een dummy in een autozitje met veiligheidskussen zou kunnen worden uitgeworpen wanneer het voertuig over de kop gaat (900° in de crashtests).3

Maxi-Cosi is zich ervan bewust dat crashtests niet een volledige, exacte weergave zijn van werkelijke ongelukken en dat de conclusies die naar voren worden gebracht in de GRSP documenten informatief van aard zijn en, vooralsnog ten minste, niet hebben geleid tot regelgeving. Maxi-Cosi is echter van mening dat de testresultaten betrouwbaar en alarmerend genoeg zijn om haar besluit te ondersteunen om geen autozitjes met veiligheidskussensysteem in het productassortiment op te nemen.

Bij Maxi-Cosi draait alles om de veiligheid van kinderen. Daarom ziet Maxi-Cosi het als een plicht om distributeurs en afnemers te informeren over de voortgang van de onderzoeken die worden uitgevoerd door de GRSP. In het licht van deze informatie blijft Maxi-Cosi alleen autozitjes met gordelharnas aanbieden voor kinderen tot ongeveer 4 jaar en streeft zij voortdurend naar verbetering van de veiligheid van kinderen onderweg.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief als je op de hoogte gehouden wilt worden van nieuws over Maxi-Cosi

* E-mailadres :
Vul een geldig e-mailadres in.
Kinderen :
Wij vinden het belangrijk u goed en nauwkeurig advies te geven. Daarom vragen we u hoeveel kinderen u heeft. Dit veld is niet verplicht.
Zwanger :
Kies één van de opties. Wij vinden het belangrijk u goed en nauwkeurig advies te geven. Daarom vragen we u of u zwanger bent. Dit veld is niet verplicht.
* Uitgerekende datum :
Vul een geldige uitgerekende datum in. Wij vinden het belangrijk om u goed en actueel advies te geven. Daarom vragen we u wanneer u uitgerekend bent.
Schrijf je in om de nieuwsbrief te ontvangen.
Lees de privacyverklaring.