Ontdek de wereld van Maxi-Cosi

Hallo Baby

Begin hier je ontdekkingsreis door de wereld van je kleintje!

Ontdek Hallo Baby

Meer thema's

  • Autostoeltjes
    Autostoeltjes  
  • Kinderwagens
    Kinderwagens  
  • Easia
    Easia  
  • Accessoires
    Accessoires  
  • i-Size
     
  • Technologie
     
  • Crashtest
     
  • Wetgeving
     
  • Veilig reizen
     
  • Inspiratie
     

Vind winkel

Je kunt bij de babyspeciaalzaak terecht voor een persoonlijk advies en antwoord op al je vragen. De kennis en ervaring van deze adviseurs zijn onmisbaar om een goede keuze te kunnen maken uit de vele mogelijkheden die Maxi-Cosi je biedt.

Kunnen we je helpen?

Voor een betrouwbaar advies over Maxi-Cosi producten kun je terecht bij de door ons geselecteerde babyspeciaalzaken. Met hun kennis en ervaring weet je zeker dat je een product krijgt dat het beste bij jou, je kind en jullie lifestyle past.

Veelgestelde vragen

Heeft u een vraag? Vind het antwoord hier.

Toon vragen en antwoorden

Waarom is een nieuwe standaard noodzakelijk?

i-Size regelwetgeving

Waarom is een nieuwe standaard noodzakelijk?

De afgelopen jaren is de veiligheid van kinderen in de auto verbeterd. Maar helaas blijven auto-ongevallen doodsoorzaak nummer één voor kinderen in Europa Daarom zijn wijzigingen in de wetgeving om de veiligheid van kinderen in de auto nog verder te vergroten altijd zinvol en is de veiligheidsstandaard aangepast in de R129 i-Size regelwetgeving.

5 belangrijke specifieke redenen:

1. Betere bescherming bij grotere krachten van frontale en zijdelingse botsingen en veel betere bescherming van hoofd en nek

De meeste ouders willen het liefst dat hun kind zo snel mogelijk in de rijrichting zit en dezelfde kant opkijkt als de rest van het gezin. Daarnaast denken veel mensen ten onrechte dat het autostoeltje te klein wordt als hun kind met de voeten of het hoofd buiten de kuip van het stoeltje uitsteekt. Deze twee factoren zorgen er vaak voor dat ouders te snel (wat betreft veiligheid) overstappen van een achterwaarts gericht naar een groter, voorwaarts gericht autostoeltje - meestal op een leeftijd van 9 tot 12 maanden. Zo loopt de baby onnodig risico op hoofd- en nekletsel. Onderzoek wijst uit dat achterwaarts gericht vervoeren tot een leeftijd van ten minste 15 maanden beter is.

2. i-Size vereist het gebruik van ISOFIX, waardoor de kans dat een autostoeltje verkeerd wordt bevestigd minder groot is dan bij stoeltjes die met autogordel worden geïnstalleerd

Bij een onderzoek van de TaskForce Kinderveilligheid blijkt dat driekwart van de kinderen in Nederland onveilig vervierd wordt. 33% van de autostoeltjes zijn niet goed geïnstalleerd, 41% van de kinderen zit niet goed vast en 15% van de kinderen zit niet in de juiste stoel.  

i-Size-autostoeltjes maken gebruik van het ISOFIX-systeem, dat veel eenvoudiger is en het autostoeltje door middel van een simpel kliksysteem stevig aan het chassis van de auto bevestigt. Door deze eenvoud wordt de kans op een onjuiste installatie tot een minimum beperkt. Vanaf 2000 voorzagen sommige autofabrikanten hun nieuwe auto's al van ISOFIX-verankeringspunten. En sinds 2012 is ISOFIX verplicht voor alle nieuwe auto's. Dit betekent dat inmiddels ongeveer 60% van alle auto's op de weg is voorzien van ISOFIX-verankeringspunten.

3. Bescherming bieden tegen zijdelingse aanrijdingen

Een autostoeltje voldoet alleen aan de i-Size-norm als het een specifieke mate van bescherming biedt tegen zijdelingse aanrijdingen. Voordat i-Size van kracht werd, bestonden er geen eisen met betrekking tot zijdelingse aanrijdingen waaraan een autostoel moest voldoen. Een kinderautostoeltje hoefde geen enkele bescherming te bieden tegen zijdelingse impact.Een kwart van de aanrijdingen is vanaf de zijkant en hierdoor was het overduidelijk dat hier aandacht aan moest worden besteed. Natuurlijk werden bepaalde autostoeltjes (waaronder al jaren die uit ons eigen assortiment) wel degelijk ontworpen en getest volgens strengere criteria, waaronder bescherming bij zijdelingse impact, maar het was niet verplicht volgens de ECE R44/04-richtlijn. i-Size stelt bescherming tegen zijdelingse impact verplicht.

4. Voorkomen dat ouders te vroeg overstappen naar een groter stoeltje

Vroeger stapten ouders rond een leeftijd van 9 maanden over naar groter, voorwaarts gericht autostoeltje. De reden daarvoor is dat de eerdere norm categorieën hanteerde op basis van gewicht, waaruit ten onrechte zou kunnen worden opgemaakt dat een baby al vanaf 9 maanden in een opvolgend autostoeltje geplaatst kan worden. De i-Size-wetgeving stelt duidelijk dat ouders pas kunnen overstappen van achterwaarts naar voorwaarts gericht vervoer als het kind minimaal 15 maanden oud is. Pas dan is de nek van het kind sterk genoeg om de plotselinge kracht van een gemiddelde voorwaartse botsing op te vangen.

5. Het is onze plicht

Sociaal, politiek en ethisch gezien is het onze plicht om op alle vlakken van het leven steeds hogere veiligheidsnormen te ontwikkelen – zeker wanneer technische vooruitgang dit mogelijk maakt. Sinds de laatste belangrijke verbetering op het gebied van kinderautostoeltjes (d.w.z. ISOFIX) zijn bijna tien jaar verstreken, en daarom is het nu tijd de volgende grote stap te zetten.

 

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief als je op de hoogte gehouden wilt worden van nieuws over Maxi-Cosi

* E-mailadres :
Vul een geldig e-mailadres in.
Kinderen :
Wij vinden het belangrijk u goed en nauwkeurig advies te geven. Daarom vragen we u hoeveel kinderen u heeft. Dit veld is niet verplicht.
Zwanger :
Kies één van de opties. Wij vinden het belangrijk u goed en nauwkeurig advies te geven. Daarom vragen we u of u zwanger bent. Dit veld is niet verplicht.
* Uitgerekende datum :
Vul een geldige uitgerekende datum in. Wij vinden het belangrijk om u goed en actueel advies te geven. Daarom vragen we u wanneer u uitgerekend bent.
Schrijf je in om de nieuwsbrief te ontvangen.
Lees de privacyverklaring.